Seneste nyt

Novemberudgaven af Ø-færgerne er på gaden - nu …

Færgesekretariatet har netop sendt november nummeret af medlemsbladet Ø-færgerne på gaden.

Læs videre

Billigere færgebilletter til de danske småøer o …

I en pressemeddelelse 2/11/2018 fra Økonomi og indenrigsministeriet bekræftes at færgebilletter til de danske småøer nu kan blive billigere om sommeren og at afløserfærgen er på finansloven

Læs videre

Analyse: Flere bor på småøer med kort sejltid o …

To år i streg har de danske småøer fået flere fastboende. Omend fremgangen er beskeden med netto 44 flere øboere (+1 pct.), tegner der sig alligevel en tendens: For første gang
...

Læs videre

Ny version af Faergesekr.dk er i luften

Torsdag den 25. oktober gik det nye Faergesekr.dk i luften. Færgesekretariatets hjemmeside har fået et luftigere og mere enkelt udtryk med mere fokus på seneste nyt og medlemsblad og nyhedsbreve.

Læs videre

Nyt serviceeftersyn af de kommunale ø-færgers fo …

I 2017 fik alle færgeselskaber i Færgesekretariatet tilbudt et servicetjek af deres kasko- og P&I forsikringer.

Læs videre

Kommunale ø-færger får lettet regelbyrden

Færgesekretariatet og formanden har netop holdt møde med Søfartsstyrelsens ledelse og her fremlagt konkrete områder, hvor en mere national tilgang og regulering kan lette regelbyrden for de små kommunale indenrigsfærger. 

Læs videre
Gå til arkivet for nyheder

Venlighedskursus-karavanen har kurs mod Anholt

Færgesekretariatet har i år introduceret Venlighedskurser, som forløbig er gennemført i Skive, Faaborg/Midtfyn og Svendborg kommuner. Næste kursus bliver den 22/8 på Anholt i Norddjurs Kommune, hvor øens erhvervsdrivende vil blive inddraget for at høre deres forventninger til og syn på færgen.

Skaber fælles bevidsthed

Venlighedskurserne udbydes i respekt for, at de kommunale ø-færger allerede nu har masser af servicemindede besætningsmedlemmer, siger sekretariatsleder Jan Fritz Hansen, Færgesekretariatet:

- Der er ingen tvivl om, at alt personale på ø-færgerne har travlt med deres daglige opgaver. Venlighedsbegrebet handler derfor mere om at få skabt god stemning, give et lille nik og et smil, hilse venligt eller komme med en bemærkning til en passager, der går forbi. For passagererne er det alt sammen tegn på, at de føler sig velkommen på færgen, og det gør det endnu rarere at sejle med vores færger.

Et godt udgangspunkt

Allerede nu er der meget stor tilfredshed med personalet på ø-færgerne. Det kom frem i  juni, hvor resultaterne fra Færgesekretariatets første ø-barometer undersøgelse blandt 19 af de 26 danske øer med kommunal færgebetjening lå klar.

Bag Færgesekretariatets venligshedskurser står Helle Bak Poulsen, lektor og studiekoordinator ved Marstal Navigationsskole.

Hun fortæller kurset er bygget op omrking nogle faste punkter, bl.a. service, venlighed og konflikthåndtering, som danner afsæt for kursisternes diskussion, egne eksempler og erfaringsudveksling:

- Alle venlighedskurserne bliver dermed forskellige og målrettet lige præcis de personer og de færgeruter, der deltager, siger Helle Bak Poulsen.

Læs om venlighedskurserne i maj-nummeret af medlemsbladet Ø-FÆRGERNE (side 20-21)

For mere information om venlighedskurserne kontakt sekretariatsleder Jan Fritz Hansen på +45 29 16 22 07 eller Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.