Indrapportering af udfordringer for færgetrafik til øer
- Skrevet af: Lotte Clausen Rhodes
Opfordring fra myndighederne om indrapportering af eventuelle udfordringer i vores færgebetjening af øerne.
Dato: 3.april 2020
Emne: Indrapportering vedr. færgetrafik til øer
Kære Medlem/Overfartsleder,
Vi har modtaget nedenstående fra myndighederne om indrapportering af eventuelle udfordringer i vores betjening af øerne. Som det fremgår, er det i første omgang kun nødvendigt at indrapportere om større problemer/ændringer - og altså foreløbig ikke, som for andre, en mere løbende indberetning.
Rapporteringen, der blot kan være helt kortfattet, kan ske til nævnte mail:
Vi har orienteret dem om det mere generelle billede, hvor vi overordnet fortsætter sejladsen, forskellige beskyttelsestiltag og dispensationsmuligheder i forhold til Søfartsstyrelsen samt systemet med akut helikopterassistance etc.
I må i givet fald meget gerne kopiere Færgesekretariatet på eventuelle rapporteringer.
Med venlig hilsen
Jan Fritz Hansen
Sekretariatsleder
FÆRGESEKRETARIATET
+45 29 16 22 07
Start på videresendt besked:
Fra: Beredskab <
Dato: 3. april 2020 kl. 12.41.11 CEST
Til: "
Cc: Beredskab <
Emne: Indrapportering vedr. færgetrafik til øer
Til Færgesekretariatet,
Til brug for det nationale beredskab har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen behov for viden om færgedriften i Danmark her under covid-19 krisen. Jeg vil derfor anmode om, at enten du eller dine medlemmer løbende indmelder driftsmæssige problemer til os ved at sende en mail til
Til inspiration er nedenfor nogle eksempler på hvilke former for problemer, vi gerne vil informeres om i det omfang det kan komme til at påvirke færgedriften:
- Personale (fx sygdom hos almindeligt personale eller sydom hos særligt kritiske nøglefunktioner).
- Materiel (fx adgang til reservedele eller nødvendige værnemidler som fx håndsprit).
- Transport (fx mulighed for transport af råvarer til produktionen eller mulighed for, at personalet kan komme på arbejde)
- IT (fx om driften af nødvendige it-systemer kan opretholdes).
I andre dele af transportsektoren kører vi efter en skabelon med fast indberetninger flere gange om ugen, men jeg vurderer, at det uhensigtsmæssigt i forhold til ø-færgerne. Det vil derfor være en meget stor hjælp, hvis I kan bidrage løbende med at indsende driftsmæssige problemer på kort og lang sigt til
Med venlig hilsen
Anders Jøndrup
Chefkonsulent
Covid-19 Beredskab / Covid-19 Emergency Planning
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Danish Transport, Construction and Housing Authority
Carsten Niebuhrs Gade 43
DK-1577 København V
Tlf.: +45 41 78 01 22
Tlf.: +45 72 21 88 00
www.tbst.dk