Færgesekretariatet fejrer lavere takster

Færgesekretariatet fejrer lavere takster

Onsdag 9. maj 2018 kl: 15:21

Årsmødet i Færgesekretariatet startede i går på Tunøfærgen, hvor cirka 70 deltagere fra øfærger, kommuner og rederier sejlede til Tunø. Her var frokost og velkomst ved Færgesekretariatets formand Michel van der Linden, Odders borgmester, Uffe Jensen og sekretariatsleder Jan Fritz Hansen.

Samsøs borgmester, Marcel Meijer orienterede om, at Godstakstregulativet og Landevejsprincippet til sammen har sat en god udvikling i gang, både generelt og i høj grad på Samsø – med markant flere turister, mere erhverv og større bosætning.

Den 9. maj blev selve årsmødet afholdt i Odder. Sekretariatslederen gennemgik det fælles færgearbejde. Et vigtigt område er Landevejsprincippet, som er i gang med at blive evalueret. Færgesekretariatet arbejder for, at det udfoldes til et fuldt landevejsprincip og en mere retfærdig og forståelig fordeling.

Det kan være en lang og indviklet øvelse som turist at booke en billet til en øfærge. Det kan endog være vanskeligt at finde og forstå hjemmesiderne og gennemføre bookingen. Færgesekretariatet vil sammen med medlemmerne arbejde på en mere fælles og brugervenlig indgangsportal til færgerne.

Forsikringsmægler, Michael Weber fra EDGE Group holdt oplæg om forsikringstjek og de store forbedrings- og besparelsesmuligheder, der ligger i at se mere fokuseret på kommunens søforsikringer.

Lars Clausen, adm. fra firmaet LOGOS, der udvikler og sælger betalingssystemer, gav sit bud på en fælles platform for øfærgernes betalings- og bookingløsninger. Han pegede på, at arbejdet med bookingsystemet vil medføre, at selve takstsystemet bliver gennemgået og forenklet. Det vil samtidig spare penge, hvis flere færgeselskaber går sammen om udviklingsarbejdet.

Sekretariatet er nævnt i Regeringens Blå Vækstplan, ligesom statsrevisorernes rapport om sekretariatet er meget positiv over for arbejdet. Sekretariatet blev opfordret til at fortsætte den gode indsats – med base på Ærø.

Jan Fritz Hansen gennemgik resten af Færgesekretariatets indsatsområder, blandt andet fælles indkøbsordninger og regelforenkling og der var mange kommentarer og ideer fra mødedeltagerne. Et nyt revideret arbejdsprogram vil nu blive udsendt som opfølgning på Årsmødet.

Kilde: Færgesekretariatet

Læs den fulde artikel her i Maritime Danmark

Færgesekretariatet, c/o Ærøfærgerne, Vestergade 1, 5970 Ærøskøbing, jfh@faergesekr.dk

                                                                       Sekretariatsleder tel: 29 16 22 07 / Sekretær tel.: 63 52 40 03